onsdag 20 oktober 2010

Sorrento

Efter att ha åkt tåg till Kastrup, flyg till Rom, tåg till Rom termini, tåg till Neapel, och sen bytt tåg så kom vi fram till Sorrento igår kväll.

Bor i Sant Agnello utanför Sorrento på hotell Mediteranneo. Idag har vi upplevt fina Amalfikusten. Tog lokalbuss på slingriga sepentinvägar till pittoreska och bildsköna Positano. Det är en vetenskap hur man kunnat bygga hus på dessa sluttningar. Trappor och smala gränder strupar brant ner genom staden som slutade vid havet. Där åt vi en fantastiskt god pizza vid stranden i solskenet.

Tog sedan bussen vidare till lilla Praiano där vi vandrade runt en stund innan vi åkte vidare till Amalfi. Väl i Amalfi började det dugga lite lätt och vi fick användning av våra nya regnjackor (åkte jorden runt i 4 månader utan regnjackor och insåg att det kan vara rätt bra att ha... så i fortsättningen kommer de alltid att åka med). Gick i små butiker och kollade, åt glass och strosade innan vi tog bussen tillbaka till Sorrento. Då var vi så trötta båda två att vi sov hela vägen tillbaka.

Sorrento är jättemysigt med mysiga gränder och torg. Trots att det är i slutet av säsongen är det massa turister här. Kan bara föreställa oss hur mycket folk det är här i mitten av september. Känns som den perfekta tiden att åka hit nu!