onsdag 7 april 2010

"Landet-med-konstiga-namn"

Igår plockade vi upp en sprillans ny Nissan Bluebird (nåja) i Rotoroua
där vi ännu en gång lyckades fippla bort vår kamera. ca 10 min efter vi
lämnat bussen så kommer den glidandes längst vägen och JB, chauffören, hoppar ut med ett stort leende. "Jag tror ni glömde den här, vi har åkt och letat efter er". Stina skäms när hon för andra gången glömt kameran i ett forden som vi har övergett. Tredje gången gillt..?
Vi gick runt och kollade på lite mud pools och drog in den härliga doften av ruttet. Vi åkte sen iväg i ett ösregn och fick inte så mycket mer gjort den dagen.

Färden fortsatte idag med ett par mils körning och ett antal stopp. Vart vi stoppade längst vägen låter jag vara osagt eftersom ortsnamn här är väldigt krångliga och jag kommer knappt ihåg något av dom. Urinvånarna på Nya Zeeland heter Maori och dom använder väldigt beskrivande namn på saker och ting men deras språk är galet med en massa vokaler överallt. Så istället för att få dom riktiga namnen så tänkte jag ta dom beskrivande istället.

Vi åkte imorse från hålan "hippies-gone-bad", vårt hostel drevs av en smygalkoholist som på kvällen kom ut och ramlade runt. En annan trevlig kis på stället gick och drack te konstant och pratade för sig själv. Ibland även med tillgjord tjejröst...

Så vi var inte helt olyckliga när vi åkta från byn till "milslång-guldstrand" för att snabbt kolla in beachen och knäppa lite kort. Sen gav vi oss ut i den farliga vänstertrafiken igen. Rondellerna
är det som har varit svårast hittills. Tack o lov så kör vi sakta så inga olyckor än. Det är väldigt annorlunda att köra på vänstersida. Allt som sitter i ryggmärgen måste ignoreras. Till och med
blinkersspaken har bytt sida. Ja ja, åter till vår resa. Vi körde ett par mil till någon annan strand för lunch (självklart matlåda) och några bilder.

Nästa stopp var en kiwifarm. För att detta ska bli förståligt så tänkte jag förklara de tre kiwivarianterna som finns här:
1. Nya Zeeländarna kallar sig själva för kiwis.
2. Deras nationalfågel heter kiwi (Kiwi bird). Jag gissar på att den på
långt håll är besläktad med beckasinen (både enkel och
dubbelbeckasinen). Den har ingen svans och kan inte flyga.
3. Kiwi som vi är vana med hemma. Den håriga lilla frukt som är
obligatorisk på en exotisk planka. Finns även som gul kiwi.

Kiwifarmen odlade inte helt otippat frukten kiwi. Både den gröna och den gyllene gula. Till försälning fanns allt från kiwichoklad till kiwischampoo. Även någon flaska kiwilikör skymtades i nått hörn. Kiwin kommer från Kina och hette från börjar Chinese gooseberry. Men den döptes senare om till just kiwi.

Sen kom vi fram till byn som heter likadant som bergsknallen som ligger strax intill. Jag tror det hette "berg-med-tusen-vägar" men jag erkänner att jag inte är helt säker på min översättning på den. Vi gick upp på berget, njöd av utsikten och gick ner igen. Byn hade inte mycket
mer att erbjuda så vi gled en halvmil söderut till ett stället som börjar på T. Men jag kan vara ute och cykla där med.

Hur som helst så är vi på plats på ett hostel nu och har käkat lite oxfilé och grillade grönsaker. Till efterrätt väntar stora muffins som jag kanske kommer få smaka.

Soliga hälsningar till er alla!


1 kommentar:

Helena sa...

Mycke kiwi va de!!

Hoppas de är goda iallafall!Oxfile lät ju inte helt fel heller!!

Här laddas för morgondagens 7-års kalas!Jag är ledig i morgon och skall följa med Gustav till skolan för att se hur de har det.Henke och Maja får vara hemma.Hon är iallafall lite piggare nu!
På kvällen blir det kalas och princessstårta..
Nu är det städdags!

Kram Helena