torsdag 25 mars 2010

Efter regn kommer sol

Hej på er!
Vi har rört på oss en hel del sen vi kom till Nya Zeeland. Just nu är vi i Westport på Sydöns västra kust. Många intryck på en gång. Här kommer en redogörelse för några av dem:

Här är fantastiskt vackert. Ena stunden stupar branta berg rakt ner i turkosblått vatten, för att någon mil senare ersättas av böljande gräsklädda kullar, för att sedan övergå i kilometer efter kilometer av vinrankor i långa rader. Det påminner om Big Sur i Kalifornien och Österlen på samma gång.

Det är billigare här än i Australien. Tack och bock för det! Maten, boende, utflykter, allt är lite billigare.

Om Australien handlade om stränder och hav, så är det mer natur och extrema upplevelser som gäller här på Nya Zeeland. Skydive, river rafting, bungyjump mm. Vi har siktet inställt på skydive, river rafting och gracier hike. Glacier hike blir på Fox Glacier om några dagar. Skydive troligtvis på nordön och river rafting likaså.

Igår när vi var i Nelson åkte vi iväg på utflykt till Abel Tasman National Park som ska vara något av det vackraste NZ har att erbjuda. Vi vaknade till smattrande regn (enda dagen med reng sen vi kom hit), något som vi är vana vid när vi har betalat dyra pengar för en utflykt. Jag satte mig motvilligt på bussen medan Johan hade ett lite mer hoppfullt och positivt sinnelag. Dagen blev trots ösregn rätt bra. Vi åkte båt längs med kusten i galet höga vågor vilket var rätt kul. Sen låg fyra timmars trekking i skogen framför oss. Det regnade ungefär 3.5 timme, men eftersom vi gick så höll vi oss varma. När vi kom fram till stranden där vi skulle bli upphämtade tittade solen fram och gjorde allting mycket vackrare. Och som bonus fick vi se två stycken valar när vi åkte båten tillbaka. Det var en riktigt häftig upplevelse!!

Imorse lämnade vi Nelson och åkte söderut till Westport, med stopp i Nelson Lake National Park på vägen där det finns en vacker glaciärsjö. Några modiga tog sig ett dopp i det kalla vattnet. Vi nöjde oss med att titta på :)

Som vi berättat tidigare så reser vi med Kiwi Experience, ett bussbolag där man kan hoppa på och av när man vill längs en förutbestämd rutt. Busschaufförerna fungerar lite som guider och bokar boende och utflyker åt en om man vill. Bilden nedan visar rutten som vi åker (den gula rutten). Vi kommer dock att flyga från christchurch till Wellington. Orkar inte åka den sträckan på buss, så vi bokade billiga flygbiljetter imorse.

Om ni har orkat läsa ända hit, tack för det. Och tack för alla kommentarer ni skriver! Det är alltid lika roligt att läsa.
Linda: Härligt att ni kommer ;)! Färgglada drinkar och dans i sanden utlovas. Och MANGO!

Kramar från NZ

PS. Westport där vi befinner oss nu är enda staden i NZ där det är tillåtet att gifta sig med sitt syskon... Udda...

Nelson Glacier Lake
Abel Tasman National Park
Som dränkta katter! Trevligt sällskap hade vi iallafall av tre britter och en dansk tjej.
Vinodling på norra Sydön
På vägen mot Nelson
En lekplats i Kaikura Stranden i Kaikura
Torget i Christchurch

Linda sa...

Åhhh vad underbart det ser ut! Vilka vyer, det är som vykort alltihop. Bara att printa ut och sätta frimärken på!

Här hemma blir vi helt begeistrade av att se något grönt som är på väg upp i en rabatt..

Härligt med valarna! Creepy med syskonstaden..

Kramar

Helena (den ljusa) sa...

Kan bara hålla med Linda! Vilka underbara bilder, man blir inte så lite avundsjuk när man sitter här hemma.. Tack för kortet förresten! :) Saknar dig med massor Stina men det dröjer ju inte jätte länge tills vi får ses igen...

Idag har jag invigt våren med kollegerna genom att äta italiensk glass i solen, var nog närmare 15 grader här i Malmö idag sånt gillar vi! Nu börjar äntligen det härliga uteserveringslivet :)

Ha det nu jätte bra i Sagan om ringen-världen, kanske ni ser en liten hobbit på vägen hihi

Kram på er!

Helena sa...

Hej igen!!
Vilka fina bilder-ni är så duktiga med kameran!!
Ni får verkligen uppleva mycket!Så häftigt...
Här hemma kommer våren nu!!Små blå stjärnor börjar dyka upp i rabatten och idag värmde solen-underbart!!
Har ätit våfflor nu ikväll-det är ju våffeldagen!
Barnen är jätteförkylda, så Gustav har varit hemma med Henke-idag igen...Hoppas våren kommer med det friska nu!!

Ha det jättebra!!
Kramar Helena

Anni sa...

Jättevackert! Ni får njuta lite åt mig med! :)

Kul att ni inte tröttnat på att rapportera och lägga ut bilder, fortsätt så! Här hemma börjar våren verkligen visa sig. Som de andra redan har skrivit så har lökväxterna börjat komma upp. Vi har snödroppar på Långö.

I helgen ska jag och Renée mfl på modevisning och sen kanske gå ut efter det. Inte ofta jag är ute så det blir bara tredje gången i år i så fall! :)

Massa kramar

Helena (den mörka) sa...

Jaha, här kommer Helena nr 3 och skriver då, som vanligt längst av alla! 8)

Tack för kortet! Jag kunde nästan inbilla mig att det var lite sand och saltvatten på vykortet. :)Makalöst vackert allt som ni får uppleva ju, NZ ser ut som en saga. Skulle passa bra för en filmatisering i fantasystil, kanske tom en triologi...vad tycker ni? ;)

Idag har jag ätit vårens första glass. Killen på Pressbyrån sa att den nya Magnumglassen var suverän...men jag tog en Sandwich!

Jag är lite orolig för vår gräsmatta som har drabbats av snömögel. Rötterna är förstörda och det ser tufft ut för återhämtningen. Jag håller tummarna.

Nu ska jag ut och inviga trädgårdsspaden jag fick av er. Ska gräva ner några överblommade minipåskliljor i rabatten. Det är förmodligen helt fel tid för det men jag chansar!

KRAM på er, Gud vad vi ska grilla på vår altan när ni kommer hem!

PS: Ikväll står EMD-Mattias mot Claudia Galli i Let's Dance, jag återkommer i ärendet...

Anna sa...

Sicka helt fantastiska miljöer! Ser ut som att va bakgrundsbilder som följer me till windows typ ;) haha. Ni ser ut tt må bra! Man blir så avundsjuk varenda gång man går in på eran sida..